Українська література, 10 клас




Уроки 1-2 -3 Художня література як вид мистецтва. Розвиток літератури 70-90 років ХІХ століття  детальніше

Урок 4  Іван Нечуй-Левицький. Біографія детальніше

Урок 5-6 "Кайдашева сім'я"детальніше
Урок     Іван Франко  Збірка "З вершин і низин"детальніше

Календарно-тематичне планування для 10-го класу
(профільний рівень, 4 години у тиждень)

ІІ семестр


Пор.
Дата
Зміст програмового матеріалу
Примітки
Література кінця ХІХ - початку ХХ ст.
65
22.01
Національно-визвольний рух в Україні на початку ХХ ст. та його вплив на літературний процес. Початок нового етапу в розвитку новітньої української літератури.

66
22.01
Новаторські шукання в поезії. «Молодомузівці» та зародження українського модернізму.

67
23.01
Михайло Коцюбинський. Життєвий і творчий шлях. Михайло Ко- цюбинський-новеліст. Ранній період творчості.

68
23.01
Новелістична акварель «На камені». Майстерність художньої де­талі та зорових образів. Своєрідність композиції. Образи Алі та Фатьми.
ТЛ: новела, психологічна новела.

69
25.01
Майстерність психологічного аналізу внутрішнього світу людини у новелі «Цвіт яблуні».

70
25.01
Лірико-психологічна новела «Іпїегтегго». Автобіографічна основа твору. Оригінальність жанру, своєрідність композиції, смисл назви. ТЛ: імпресіонізм.

71
29.01
Майстерність зображення картин природи у творі. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього світу людини. Символічні звукові і світлові образи, ускладнені метафори.

72
29.01
Останні новели М. Коцюбинського («Хвала життю!», «На острові»), вираження в них оптимістичної віри в торжество життя на землі.

73
01.02
Повість «Fаta mогgапа», висвітлення в ній проблеми людини і землі.

74
01.02
Повість «Тіні забутих предків». Фольклорно-етнографічна основа твору, її романтичний характер.

75
05.02
Поетичне змалювання в повісті кохання Івана та Марічки, невми­рущості їхніх почуттів та трагічної долі як наслідок суперечності між мрією та дійсністю.

76
05.02
Урок мовленнєвого розвитку.  Твір "Краса кохання у  повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків».

77
08.02
Використання імпресіоністських та символічних засобів зобра­ження дійсності, світу людини у зв’язку зі світом природи.

78
08.02
Особливості стилю прози М. Коцюбинського, її новаторство, місце в українській і світовій літературах. Вшанування пам’яті письмен­ника.

79
12.02
Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського (комбіновані завдання).

80
12.02
Ольга Кобилянська. Життєвий і творчий шлях буковинської пись­менниці.

81
15.02
Своєрідність новел письменниці. Майстерне змалювання картин природи, виступ на її захист («Битва»).

82
15.02
Романтичне змалювання дійсності, гімн високим людським почут­тям (повість «В неділю рано зілля копала...»).

83
19.02
Образи нових жінок-інтелектуалок: Софії, Марти, Ганнусі у новелі <^аІзе теІапоНоІідие». Глибоке відтворення внутрішнього світу ге­роїнь через мелодію вальсу.
ТЛ: взаємопроникнення літературних родів та жанрів (викори­стання засобів лірики та драми в епічному творі).

84
19.02
Ідея емансипації жінки у творчості О. Кобилянської, образи Олени та Наталії («Людина», «Царівна»).

85
22.02
Соціально-психологічна повість «Земля». Глибоке психологічне трактування в ній проблем.

86
22.02
Трагічна історія родини Федорчуків - новітня інтерпретація хри­стиянського мотиву братовбивства. Михайло й Сава - протилежні психологічні типи. Сава та Рахіра - уособлення духовної деградації.

87
26.02
Марійка та Івоніка - втілення цінностей народної моралі. Трагедія шляхетної, чутливої душі в жорстоких обставинах тогочасного сільського життя (образ Анни).

88
26.02
Урок мовленнєвого розвитку. Складання цитатних характеристик головних героїв повісті «Земля».

89
29.02
Василь Стефаник. Життєвий і творчий шлях неперевершеного но- веліста-новатора в українській літературі.

90
29.02
Новела «Новина», її ідейний зміст. Образ Гриця Летючого. Пейзажі, художні деталі, портретні характеристики дітей, глибокий психо­логізм новели.
ТЛ: поезія в прозі.

91
04.03
Новела «Камінний хрест». Історична основа твору. Сюжетно-ком­позиційні особливості.
ТЛ: експресіонізм.

92
04.03
Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з полем, рідною землею. Ху­дожні деталі у творі. Символічний смисл назви новели.

93
11.03
Творчість В. Стефаника другого періоду (збірка «Земля»), її анти­воєнне спрямування, гуманістичний та патріотичний пафос, зобра­ження наростання національно- визвольного руху в Галичині, бороть­би Січових стрільців за незалежну соборну Україну («Марія», «Сини»).

94
11.03
Новела «Марія». Майстерне зображення в ній внутрішнього світу матері-патріотки. Вшанування пам’яті письменника.

95
14.03
Контрольна робота. Творчість О. Кобилянської та В. Стефаника (комбіновані завдання).

96
14.03
Леся Українка. Життєвий і творчий шлях письменниці . ТЛ:неоромантизм. Збірка поезій
«На крилах пісень», її місце в літературі. Вірш «Сопіга зрет зрего!». Символічність, романтичні образи.
Вивчити на­пам’ять.
97
18.03
Громадянські мотиви у поезії «І все-таки до тебе думка лине...», ви­раження у ній співчуття патріотки до страждань свого народу.

98
18.03
Вірш «І ти колись боролась, мов Ізраїль...». Використання в ньому біблійних мотивів і образів, порівняння з долею України. Актуаль­ність поезії.

99
21.03
Пейзажна лірика Лесі Українки. Оригінальність ритмомелодики й образотворчих засобів у вірші «Хвиля». Зображення повені людсь­ких почуттів у вірші «Стояла я і слухала весну». Поезія в прозі «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами.».

100
21.03
Ідея невмирущості справжнього кохання, засоби психологічної характеристики настрою ліричного героя у віршах «Все-все по­кинуть, до тебе полинуть.», «Уста говорять: “Він навіки згинув!”», «Квіток, квіток.».

101
25.03
Поєднання патріотичних мотивів зі співчуттям до болю інших на­родів у поезії «Дим». Майстерність у володінні білим віршем. Філо­софська лірика («То Ье ог поt tо Ье?..»).
ТЛ: білий вірш.

102
25.03
«Бояриня», історична основа драматичної поеми. ТЛ: драматична поема.

103
04.04
Майстерність відображення страждання патріотки-українки Окса­ни в боярській Москві.

104
04.04
Драматична поема «Одержима», її біблійна основа.

105
08.04
Утвердження високої одержимості духу ліричної героїні в особі Міріам.

106
08.04
«Лісова пісня» - шедевр світової драматургії. Оригінальність жан­ру. Фольклорно-міфологічна форма сюжету. Особливості компо­зиції. Проблематика.
ТЛ: драма-феєрія.
Вивчити
напам’ять
останній
монолог
Мавки.
107
11.04
Символічність образів Мавки і дядька Лева - уособлення духов­ності і краси. Мати Лукаша і Килина - антиподи головної героїні Мавки. Роздвоєність душі Лукаша. Природа і людина у творі.

108
11.04
Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі лю­дини, дійсністю і мрією. Художні особливості драми-феєрії. Особ­ливості неоромантизму Лесі Українки.

109
15.04
Урок позакласного читання. Леся Українка. «Кассандра».

110
15.04
Контрольна робота. Творчість Лесі Українки (комбіновані завдан­ня).

111
18.04
Микола Вороний. Життєвий і творчий шлях. Вірш «Іванові Фран­кові», заклик рівнятися на модерністські течії в новій літературі, на багатогранну поезію, що підносить красу в житті.
ТЛ: символізм. Пейзажна лірика М. Вороного. Вірш «Блакитна Панна», неороман­тичне змалювання природи.
Вивчити на­пам’ять.
112
18.04
Інтимна лірика поета, відображення в ній краси і багатства почуттів ліричного героя («Ти не любиш мене»). Уславлення безкорисливої материнської любові («Легенда»).

113
22.04
Вірш «Інфанта» написаний у дусі символізму. Мотив самотності в земному житті. Поема «Євшан-зілля», її патріотичний зміст, про­блема історичної пам’яті у творі (узагальнювальне повторення). Новаторство М.Вороного в українській поезії.

114
22.04
Урок виразного читання. Декламування напам’ять позапрограмо­вих поезій М. Вороного.

115
25.04
Олександр Олесь. Життя і творчість митця.
Збірка поезій «З журбою радість обнялась» як ліричний документ епохи. Вірш «О слово рідне! Орле скутий!..» Експресивне вислов­лювання патріотичних почуттів, любові до рідного слова та осу­дження тих, хто його цурається.
Вивчити напам’ять одну з поезій (на вибір).
116
25.04
Алегоричний образ народного співця як лебедя - символу незнищенності української нації («Лебідь»). Віра у щасливе майбутнє на­роду, його соціальне і національне визволення («Яка краса: відрод­ження країни!..»).

117
06.05
«Чари ночі» - шедевр інтимної лірики Олеся. Майстерність у від­творенні настрою і почуттів. Ностальгія за рідним краєм («О при­несіть як не надію...»).

118
06.05
Символізм драматичного етюду «По дорозі в Казку». Дорога в Каз­ку - символ духовних поривань людини до кращого життя. Про­блема поводиря і маси. Лідер - духовно сильна особистість.
ТЛ: драматичний етюд.

119
13.05
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Образ України в поезії Олександра Олеся», «Трагедія серця Олександра Олеся», «Філософія життя у творах Володимира Винниченка».

120
13.05
Володимир Винниченко. Життєвий і творчий шлях письменника.

121
16.05
«Момент» - неореалістична новела про філософські проблеми життя і щастя.
ТЛ: неореалізм.

122
16.05
Образ Панни як втілення ідеї вічної жіночності, краси.

123
20.05
Огляд романістики письменника: «Сонячна машина», «Слово за тобою, Сталіне!», «Записки кирпатого Мефістофеля».

124
20.05
Драматичні твори В. Винниченка, їхнє жанрово-тематичне багат­ство, художня майстерність («Дисгармонія», «Пророк», «Чорна Пантера і Білий Медвідь», «Між двох сил», «Гріх» та ін.).

125
17.05
Морально-філософські проблеми у драмі В. Винниченка «Гріх» та їхня актуальність у наш час.
ТЛ: психологічна драма.

126
18.05
Змалювання трагічної долі Марії Ляшківської, засоби психологіч­ної характеристики героїні. Інші персонажі п’єси.

127
23.05
Контрольна робота. Творчість М. Вороного, Олександра Олеся, В.Винниченка (комбіновані завдання).

128
23.05
Інші письменники XIX - початку XX ст. Володимир Самійленко - видатний український лірик, гуморист. Патріотичні мотиви в ліри­ці («Україна», «Українська мова»). Сатиричні і гумористичні твори («Патріот Іван»).

129
27.05
Реалістичні картини з життя народу у творах Степана Васильченка («Талант»). Модерністські шукання поетів (П. Карманський, В. Пачовський, Б. Лепкий).

130
27.05
Новаторські шукання новелістів (М. Черемшина, Л. Мартович, О. Мако- вей та ін.). Новаторські шукання у драматургії (С. Черкасенко).

 




І семестр 
Пор.
Дата
Зміст програмового матеріалу
Домашнє завдання
Вступ
1
04.09
Шляхи пізнання дійсності: науковий і художній. Художня літерату­ра як «друга реальність», один із видів мистецтва. Літературозна­вство як наука про літературу.
ТЛ: поняття національного і вселюдського, літературний процес.
Вивчити тему за конспектом
2
04.09
Початки літературної творчості народу (народні обряди, міфи, фольклор). Українська література в контексті розвитку суспільства певного часу.
Кожній групі підготувати визначені завдання
3
07.09
Складні історико-культурні умови розвитку української літератури у другій половині ХІХ ст.
Прочитати повість «Кайдашева сімя»
Літературний процес 70-90-х років ХІХ ст.
4
07.09
Іван Нечуй-Левицький. Життєвий і творчий шлях.
Вивчити біографію письменника.
Підгот. характеристи-ку образів(у групах)
5
11.09
«Кайдашева сім’я» - соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сю­жету і композиції.
ТЛ: соціально-побутова повість, повість-хроніка. Поглиблення по­няття про реалізм.
«Осуд бездуховності та егоїзму» (письмова творча робота)
6
11.09
Майстерність змалювання характерів старих Кайдашів (Омелька і Марусі), їхніх синів (Карпа і Лавріна), невісток (Мотрі й Мелашки). Художні деталі у портретах персонажів, колоритність їхньої мови.
Дослідити звичаї та обряди, які згадуються у повісті
7
14.09
Традиції народного побуту й моралі, цінності національної етики засобами комічного (гумор, художні тропи). Оцінка «Кайдашевої сім’ї» Франком.
ТЛ: засоби змалювання комічного.
«Князь Єремія Вишневецький»(прочитати)
8
14.09
Урок мовленнєвого розвитку. Усний переказ епізоду повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

9
18.09
Історична повість «Князь Єремія Вишневецький». Проблематика твору, його патріотичний пафос.

10
18.09
Образ Максима Кривоноса у творі. Любов Єремії до ТодозіСвітай-лихи, її оцінка. Засудження зради Єремії Вишневецького.
Підгот. характеристику
образів Кривоноса й Єремії
11
21.09
Особливості композиції твору. Художня майстерність. Основні риси стилю митця. Значення творчості письменника, вшанування його пам’яті.
Підг. презентацію «Біографія Панаса Мирного», «Творчість»
(в окремих групах)
12
21.09
Урок позакласного читання. Іван Нечуй-Левицький. «Старосвітські батюшки та матушки».
Прочит. роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Підгот. до самостійної роботи за творчістю Нечуя-Левицького
13
25.09
Панас Мирний - «перший симфоніст української прози» (О. Гон­чар). Життєвий і творчий шлях письменника. Загальна характери­стика його творчості.
Скласти хронологічну таблицю, вивч. за стор.39-43
14
25.09
Перший в українській літературі соціально-психологічний роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Історія його створення, співав­торство з Іваном Біликом. Робота над змістом.
ТЛ: епос та його жанри; соціально-психологічний роман; погли­блення поняття про сюжет і композицію.

15
28.09
Складність і суперечливість характеру Чіпки - головного героя роману, його еволюція від правдошукача до розбійника. Типове й екстремальне у долі героя.
Підготув. характеристику образу Чіпки.Підготуватися до розгляду проблемного питання «Чіпка – бунтар, правдошукач чи злочинець?»
16
28.09
Урок мовленнєвого розвитку. Складання анкети головного героя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
17
02.10
Люди «соціального дна» у романі. Роздум над проблемою жит­тєвого вибору персонажів (Чіпки, Грицька, Максима).
Підготув. характеристики жіночих образі
18
02.10
Жіночі образи у творі (Мотря, Галя), утвердження в них народних поглядів на духовне здоров’я людини.
Прочитати оповідання Б.Грінченка "Каторжна" 
19
05.10
Ідейне спрямування твору, алегоричність його назви. Художня май­стерність (пейзажі, художні деталі, портрети, мовні достоїнства). Зіставлення особливостей стилю творів І. Нечуя-Левицького та Панаса Мирного.
ТЛ: індивідуальний стиль письменника.

20
05.10
Борис Грінченко. Життєвий і творчий шлях. Борис Грінченко - великий майстер малих епічних жанрів. Оповідання «Каторжна», утвердження в ньому прагнення людини до любові, добра. Глибо­кий психологізм у розкритті образу Докії.
Характерист. образу Докії.
 Прочитати оповідання Б.Грінченка "Дзвоник.
Повт. тв.Нечуя-Левицького та Панаса Мирного
21
09.10
Майстерне відтворення психології дитячої душі в оповіданні «Дзво­ник». Образ головної героїні твору. Огляд інших творів письменни­ка: дилогія «Серед темної ночі» та «Під тихими вербами», повість «Сонячний промінь», драма «Степовий гість». Значення творчості письменника в історії української літератури.

22
09.10
Контрольна робота. Творчість І. Нечуя-Левицького, Панаса Мир­ного, Б. Грінченка (комбіновані завдання).

23
12.10
Українська драматургія і театр 70-90-х рр. XIX ст. «Театр корифеїв».

24
12.10
Іван Карпенко-Карий. Життєвий і творчий шлях.
ТЛ: драма, її особливості; жанри драматичних творів (поглиблено).

25
16.10
Комедія «Мартин Боруля», її багаторічне життя на сцені. Психологіч­на переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі.

26
16.10
Інші образи у п’єсі (Марисі, Степана, Миколи, Омелька, чиновника Трандальова). Спорідненість п’єси І. Карпенка-Карого з комедією Ж.-Б. Мольєра «Міщанин-шляхтич».

27
19.10
Історична трагедія І. Карпенка-Карого «Сава Чалий» - одне з вер­шинних явищ української драматургії XIX ст. Історична основа твору.

28
19.10
Проблематика твору. Сава Чалий - уособлення трагічної самот­ності неординарної особистості.

29
23.10
Образи Гната Голого, представників народу, шляхетського стану. Значення творчості І. Карпенка-Карого.

30
23.10
Урок позакласного читання. Іван Карпенко-Карий. «Наймичка».

31
02.11
Михайло Старицький. Життєвий і творчий шлях. Загальна характе­ристика творчості письменника.
Вивч. біографію Старицького
32
02.11
Заклик до молоді як надії на майбутнє України боротися за щастя народу («До молоді»). Майстерне використання казково-фан­тастичних мотивів при змалюванні минулого і сучасного рідного краю (балада «Гетьман»). Поезія «Виклик», що стала народною піс­нею (музика М. Лисенка) як перлина інтимної лірики.
Підготув. до аналізу поезій

Прочитати твір "Оборона Буші"
33
06.11
Історико-романтична повість «Оборона Буші», її пригодницький сюжет, драматизм, сценічність, антимілітаристське спрямування.

34
06.11
«Талан» - драма з життя української інтелігенції, змалювання не­легкої долі акторів.
ТЛ: соціально-побутова драма.
Прочитати "Талан", підгот. характеристику образів Лучицької і Квятковської.
Підгот. до КР
35
09.11
Марія Заньковецька як прототип образу Лучицької. Морально-е­тичні проблеми сім’ї та становище українського театру за п’єсою.

36
09.11
Контрольна робота. Творчість І. Карпенка-Карого, М. Старицького (комбіновані завдання).
Підготувати в групах розповіді-презентації про українську поезію 70-90-их років ХІХ ст.
37
13.11
Сторінки української поезії 70-90-х рр. XIX ст. Провідна роль пое­тичної творчості І.Франка в літературі цього періоду. Збірка Лесі Українки «На крилах пісень» як нове явище в українській поезії піс­ля Т Шевченка.

38
13.11
Павло Грабовський (огляд). Стисла розповідь про життя поета, який творив у засланні (збірки «Пролісок», «З півночі», «Кобза»). Поєднання в поезії високих громадянських мотивів («До Русі- України») та інтимної лірики («До Н.К.С.», «До матері»).

39
16.11
Вірш «Я не співець чудовної природи» як естетичне кредо письмен­ника. Поетичний цикл «Веснянки», його спорідненість із «Веснян­ками» І. Франка.
Підгот. художній аналіз віршів Грабовського
40
16.11
Іван Франко. Життєвий і творчий шлях видатного українського письменника, вченого, громадського діяча.
Вивчити біографію Франка, підгот. загальний огляд творчості
41
20.11
Збірка «З вершин і низин» як важливий етап у розвитку української літератури. Загальне уявлення про її композицію (основні цикли). Програмний вірш «Гімн» («Замість пролога»).

42
20.11
Новаторство поетичного циклу «Веснянки». Поезія «Гримить! Бла­годатна пора наступає...». Яскраві тропи, алітерації, поетичний па­ралелізм, які увиразнюють алегоричні образи вірша. Вірш-заклик «Розвивайся ти, високий дубе...», поетичний паралелізм і поетич­на антитеза.
ТЛ: поглиблення поняття про ліричні жанри (сонет, веснянка, гімн, терцини, філософська лірика). Ліричний цикл. Ліричний герой. По­етичний образ, його різновиди. Віршові розміри (повторення).
Вивчитинапам’ять два вірші (з інтимної та грома­дянськоїлірики) (на вибір).
43
23.11
Цикл «Вольні сонети», майстерність автора в опануванні цим жан­ром. Утвердження в сонетах загальнолюдських цінностей із твор­чості великих майстрів епохи Відродження: краси материнства і вічної жіночності («Сікстинська мадонна»).

44
23.11
Поетична збірка «Зів’яле листя». Вірш «Чого являєшся мені у сні...» - поетична перлина збірки. Оригінальність тропів, зокрема порівнянь, у змалюванні образу коханої. Поетичне протиставлення краси дівчи­ни її характерові в поезії «Ой ти, дівчино, з горіха зерня...». Яскравість поетичних порівнянь у вірші. Роль риторичних запитань.

45
27.11
Поетичний образ нестерпного людського болю у вірші «Безмежнеє поле в сніжному завою...». Утвердження невмирущості справжніх людських почуттів, ідеалів кохання у поезії «Хоч ти не будеш цвіткою цвісти...».

46
27.11
Збірка «Мій Ізмарагд». Філософська та громадянська поезія. Змі­стовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя».
ТЛ: філософська лірика.

47-48
30.11. , 30.11
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Народна поетика - живлюще джерело інтимної лірики Івана Франка», «Лірична драма Івана Франка «Зів’яле листя» - перлина світової інтимної лірики».

49
04.12
 «Декадент» - поетичне кредо І. Франка. Полемічний характер вір­ша. Вираження в ньому життєствердної позиції ліричного героя митця, думки про високе призначення поета і поезії. Інші поетич­ні збірки І. Франка («Із днів журби», «Зетрегїіго»).

50
04.12
Урок виразного читання. Декламування поезій І. Франка.

51
07.12
Філософська поема «Мойсей» - одна з вершин творчості І. Фран­ка. Композиційне та ідейне значення прологу до поеми як духовно­го заповіту українському народові.
Вивчитинапам’ятьуривок з прологу до поеми.
52
07.12
Образ Мойсея у поемі, розкриття складності його характеру. Світове значення поеми, її актуальність.

53
11.12
Загальна характеристика прози І. Франка. Цикл «Бориславські оповідання». Повісті.

54
11.12
Новела «Сойчине крило», зображення в ній жіночої долі в новітній інтерпретації.

55
14.12
Повість «Перехресні стежки». Особливість жанру (соціально-пси­хологічна повість). Змалювання життя і побуту провінційної інтелі­генції.

56
14.12
Протиставлення образів Рафаловича і Стальського, зображення громадської діяльності першого.

57
18.12
Трагічна доля Регіни, її нерозділеного кохання. Феміністичні ідеї у творі.

58-59
18.12., 21.12
Драматургія І. Франка. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя». Фольклорна основа твору. Соціально-психологічний кон­флікт у п’єсі.

60
21.12
Майстерність зображення трагічної долі героїв (Анни, Михайла, Миколи). Роздуми над тим, у кого з героїв украдено щастя. Сценіч­на історія п’єси.

61
25.12
Публіцистична діяльність І. Франка (стаття «Що таке поступ?»). Лі­тературознавча праця «Із секретів поетичної творчості». Значення творчості І. Франка. І. Франко - перекладач та дослідник творів за­рубіжної літератури. Вшанування пам’яті митця.

62
25.12
Контрольна робота. Прозова і драматургічна творчість І. Франка (комбіновані завдання).

63
28.12
Урок літератури рідного краю. Літературні персоналії терито­ріальної громади (проза).

64
28.12
Повторення вивченого. Семестрове оцінювання.


Перевірено:                                             Заступник директора
з навчально-виховної роботи

         О.Моляща

Немає коментарів:

Дописати коментар